Borgåbladet &  Östra Nyland

Joggande segelflygaren

Max Nyberg flyger segelflygplan och tränar för maraton.

Farligt

Det här är oftast orsaken till olyckor i samband med segelflygning. Planen är små och kan vara svåra att märka. Olyckan hände inte vid vårt flygfält. Får hoppas att också den andra piloten lyckades hoppa i tid. Fallskärmen brukar ha en lägsta höjd på 300 meter för att fungera. De här rörde sig på kring 1000 meter.

Så här skriver hs.fi

Purjelentokoneet törmäsivät, lentäjä pelastautui laskuvarjolla

Hattula. Hattulassa kaksi purjelentokonetta on törmännyt ilmassa. Hämeenlinnan pelastuslaitoksen mukaan maastosta on löydetty jo toinen, joka oli lähes vahingoittumaton. Hän oli käyttänyt laskuvarjoa.

Myös molempien koneiden hylyt ovat löytyneet, mutta poliisi ei kerro tiedotteessaan toisen lentäjän kohtalosta.

Lentäjää on etsitty maastosta Hattulassa. Etsinnässä on ollut apuna helikopteri.

Koneet törmäsivät iltapäivällä neljän maissa osapuilleen Renkajärven itäpuolella.

Koneet osallistuivat Räyskälän lentokentällä Lopella pidettäviin purjelennon SM-kilpailuihin.

Kilpailunjohtaja Hannu Mäkeläinen on saanut tiedon, että pari muutakin konetta oli ollut törmänneiden koneiden lähiseudulla. Onnettomuus sattui ilmeisesti yli kilometrin korkeudessa.

Kilpailureitti oli reilut 280 kilometriä. Onnettomuuskoneet olivat törmätessään reitin loppupäässä. Matkaa Räyskälään oli enää nelisenkymmentä kilometriä.

Mäkeläinen kertoo, että kummatkin miehet osallistuivat 15-metristen luokkaan. Luokan koneet ovat nopeampia kuin vakiokoneet. Parhaimmillaan nopeus saattaa nousta yli 200 kilometrin tunnissa.

Säätä pallerokumpupilvineen Mäkeläinen piti purjelentoon lähes ihanteellisena.

Onnettomuustutkintalautakunta ja poliisi tutkivat tapausta.

Rekommendera


Skriven av: Max Nyberg | 12.06.2011 17:08:01

Comments are closed.